Cairns: Great Barrier Reef en Cape Tribulation - Reisverslag uit Cairns, Australië van Helene Ouwehand - WaarBenJij.nu Cairns: Great Barrier Reef en Cape Tribulation - Reisverslag uit Cairns, Australië van Helene Ouwehand - WaarBenJij.nu

Cairns: Great Barrier Reef en Cape Tribulation

Door: Helene

Blijf op de hoogte en volg Helene

08 November 2015 | Australië, Cairns

Cairns is de laatste stop van mijn oostkust-trip. Ik kan niet geloven dat ik alweer vijf weken geleden aan deze trip begon en in totaal bijna twee maanden in Australië zit. De eerste maand leek heel lang te duren, maar de tijd vliegt nu echt voorbij.

Op dinsdagavond kom ik op mijn laatste bestemming aan: Cairns. Als ik de verhalen moet geloven is dit een grote party-plaats. Over het hostel waar ik verblijf heb ik uiteenlopende meningen gehoord. De een zegt dat het geweldig is, de ander dat je er nog niet dood gevonden wilt worden. Ik zal jullie de details van de verhalen die ik heb gehoord besparen, maar het viel me heel erg mee. Het hostel was schoon en het merendeel van de dames waarmee ik een kamer deelde lagen lang voor mij in bed, dus zoveel gefeest werd er nu ook weer niet.

Na het hostel te hebben goedgekeurd heb ik een “vrije” dag in Cairns. Ik loop ’s ochtends hard en maak vervolgens een wandeling door de stad en over de Esplanade. Ook hier mag je de zee niet in. Ditmaal niet vanwege de kwallen, maar vanwege eventuele krokodillen die op zoek zijn naar een smakelijk hapje. Maar daar heeft deze stad wel wat op gevonden, namelijk de Lagoon. Een openbaar zwembad midden in de stad, een heerlijke plek om de middag door te brengen en dat doe ik dus ook!

De volgende dag ga ik dan eindelijk naar Great Barrier Reef. Een van de plekken waar je toch wel geweest moet zijn als je naar Australië gaat. Op een heleboel boten kun je duiken, maar ik besluit het voor deze keer maar gewoon bij snorkelen te houden. Vanaf Cairns varen we met de boot ongeveer een uur voordat we bij Great Barrier Reef uitkomen. We gaan op twee plaatsen snorkelen, dus genoeg kans om allerlei mooie vissen (en meer) te zien. Ik zie een haai (een kleintje dat dan weer wel), roggen, een schildpad (maar helaas vanaf de boot, ik ben dan niet meer in het water), Nemo & Dory en een heleboel andere mooie vissen. Een van de begeleiders laat ons ook zien hoe een Reuzeschelp te werk gaat. Heel grappig om te zien!
Tijdens de tweede snorkeltocht heb ik de nodige problemen met mijn snorkel. Tot twee keer toe heb ik een lek masker en een lekke snorkel. Aangezien ik het niet zo prettig vind om zeewater in mijn ogen te krijgen en het in te ademen moet ik dus terug naar de boot. Maar het koraal is zo mooi dat het het zeker waard is! Aan het eind van de middag varen we weer terug naar Cairns, maar voor m’n gevoel zijn we net een aantal uur op het water. Maar het was een geweldige dag!

Op vrijdag is het tijd voor een dagtrip naar Cape Tribulation en Daintree Rainforest. Het leuke van het reizen op de oostkust is dat je tegen het einde van de trip altijd wel een aantal bekende mensen tegenkomt. En ook vandaag is er weer iemand bij die ik in Airlie Beach al eens gesproken heb. Ik vind het absoluut niet erg om alleen te reizen, maar als je met een groep op stap gaat is het wel leuk als je al iemand kent. We rijden vanuit Cairns naar Cape Tribulation waar we een “smoke ceremony” bijwonen. Een van de Aboriginals die daar woont leert ons hoe je je van kwade gedachtes kunt ontdoen door door rook heen te lopen. Je bent dan veilig om door Cape Tribulation heen te lopen. Ook worden we geverfd net als de Aboriginals. We hebben als groep eigenlijk niet echt door hoe erg we voor gek lopen tot we een andere groep tegenkomen die ons toch wel lichtelijk vreemd aankijken. Haha, ze zijn gewoon jaloers!
Na de cemeronie bezoeken we een meer waar we mogen zwemmen. Het is echter relatief koud vandaag, dus ik ga wel het water in, maar niet helemaal. We rijden door naar het punt waar we de rivier oversteken om naar Daintree Rainforest te gaan. Dat doen we met een speciale boot en we gaan op krokodillenjacht. En we spotten er eentje in het water!

We maken een prachtige wandeling door Daintree Rainforest, het enige regenwoud dat op zand groeit. Je ziet hier een heleboel bijzondere bomen. Onze gids leert ons ook hoe we kunnen overleven mochten we verdwaald raken. Om niet helemaal om te komen van de honger kun je de mieren eten. Helaas stond ik net te dichtbij toen hij dit verhaal aan het vertellen was en voordat ik het wist had ik een mier gegeten! Het smaakte trouwens best prima, een beetje naar citroen. Ik spoel de mier wel snel weg met een ijsje!

Aan het eind van de dag rijden we door Port Douglas heen. Onze gids kan heel leuk vertellen en ook over deze plaats heeft hij weer allemaal wilde verhalen. Geen idee of het allemaal waar is, maar het klinkt in ieder geval leuk!

’s Avonds ga ik naar de bar in het hostel samen met de mensen die ik tijdens mijn reis heb leren kennen en die hier nu ook zijn. Er vertrekken opvallend veel mensen morgen! Een aantal gaan net als ik (terug) naar Sydney, maar sommige verlaten Australië helemaal (gekke mensen). De laatste avond is in ieder geval heel gezellig.

Het is heel gek om de volgende dag voor het laatst afscheid te nemen van een aantal medereizigers, maar ik heb er toch ook wel zin in om een tijdje in Melbourne te zijn!

Liefs,

Helene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Helene

Avonturier in spe, triathlete, lezer

Actief sinds 17 Aug. 2015
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 5436

Voorgaande reizen:

01 Maart 2016 - 06 April 2016

New Zealand part 1

03 November 2015 - 29 Februari 2016

Werken in Melbourne

26 December 2015 - 19 Januari 2016

Vader en dochter op reis

05 Oktober 2015 - 31 Oktober 2015

East Coast Trip

21 September 2015 - 04 Oktober 2015

Melbourne & Canberra

28 Augustus 2015 - 20 September 2015

First stop: Syndey!

Landen bezocht: